Vroeg of laat hebben we het allemaal nodig: feedback. Lang niet altijd even leuk, maar wel onmisbaar om te achterhalen of je iets goed of fout doet en wat er beter kan of anders moet. Het mooie van een goed functionerende feedback cultuur is dat het zowel de mensen als de bedrijfsresultaten ten goede komt.
Gezonde feedback is een wederkerig proces met een enorme, positieve impact. Mensen werken zowel aan hun persoonlijke groei als die van het bedrijf, voelen zich gewaardeerd en zijn niet bang om hun mening te geven of ideeën te delen. Dat motiveert en vergroot de betrokkenheid én de productiviteit.
Een sterke en gezonde feedback cultuur creëren – hoe doe je dat?
Een feedback cultuur ontstaat niet zomaar, je moet er bewust mee bezig zijn. Hoe doe je dat op een concrete en effectieve manier? We geven je graag 6 tips.
1. Cultiveer een groei mindset
Als je een groei mindset hebt, dan ga je ervan uit dat je de potentie hebt om te groeien, veranderen en verbeteren als je daar je best voor doet. En daar kun je feedback goed bij gebruiken. Mensen met een statische mindset zien feedback daarentegen als iets negatiefs. Ze voelen zich snel aangevallen en zoeken excuses.
Om een groei mindset te cultiveren, is er meer nodig dan het belang ervan uitspreken. De liefde voor leren en ontwikkelen moet op een wezenlijke manier geïntegreerd worden in de organisatie. Houd daartoe rekening met de volgende zaken:
- Onderdeel van het aannamebeleid
Vraag je bij iedere sollicitant af of het iemand is die graag leert en zelfstandig groei nastreeft. Daar kun je achterkomen door te onderzoeken hoe iemand over mislukkingen praat en ermee omgaat.
. - Investeren in groei
Door medewerkers bijvoorbeeld een eigen groeibudget te geven, wat ze mogen gebruiken voor zowel interne als externe leertrajecten, verlaag je de drempel om ‘leeractie’ te ondernemen.
. - Als leider het goede voorbeeld geven
Als leidinggevende geef je het goede voorbeeld door open te staan voor feedback vanuit de organisatie, eerlijk te zijn over waar leiderschapsverbeteringen nodig zijn en daarmee aan de slag te gaan.
2. Het begint bij de top
Dit punt sluit aan bij wat er hierboven al wordt aangestipt, over het goede voorbeeld geven. Als je de bedrijfscultuur wilt veranderen, dan begint dat altijd op directieniveau. De top laat zien hoe het geven en ontvangen van feedback gaat, wat een voorbeeld is voor alle andere medewerkers.
De leiders nemen dus het initiatief en vragen zelf naar feedback. Niet alleen bij mensen op het eigen functieniveau, maar op álle niveaus. En dat niet één keer, maar steeds weer. Daarmee laat je als leidinggevende zien hoe belangrijk je het vindt en dat het een serieuze zaak is voor iedereen.
3. Mensen moeten zich veilig voelen
Een goede feedback cultuur staat of valt met medewerkers die bereid zijn om eerlijke feedback te geven. Dat kan alleen als ze zich veilig voelen en weten dat kritische feedback geen negatieve gevolgen zal hebben. Het gaat dus om vertrouwen en dat bevestig je door er op een goede manier op te reageren.
Hoe je omgaat met feedback, verschilt natuurlijk per persoon. Er is geen ‘one size fits all’ die altijd werkt. Gebruik je emotionele intelligentie om per situatie in te schatten of het al dan niet het juiste moment is om feedback te geven.
4. Maak er een gewoonte van
Als feedback geven een bedrijfsgewoonte wordt, gaan mensen het verwachten. Het wordt een regulier onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Zo worden we er ook steeds beter in, in feedback geven en ontvangen. Simpelweg omdat je het dagelijks gezamenlijk (be)oefent. De praktijk is en blijft de beste leerschool.
5. Koester positieve én negatieve feedback
Positieve feedback is geliefd, uiteraard. Maar groei en (zelf)ontwikkeling is nooit een pijnloos proces. Negatieve feedback is dus onmisbaar. De crux zit ‘m in de balans van deze twee vormen van feedback.
Als je te negatief wordt, geef je te weinig aandacht aan de successen en gaan mensen zich ondergewaardeerd voelen. Ben je te positief, dan negeer je al snel bepaalde problemen, wat de groei van zowel de medewerkers als het bedrijf belemmert.
6. Laat zien hoe feedback de besluitvorming beïnvloedt
Neem je een bepaalde beslissing of verander je een bepaald besluit naar aanleiding van iemands feedback? Laat dat dan weten aan diegene. Vertel waarom de feedback tot die beslissing geleid heeft of waarom je daardoor een andere keuze heb gemaakt.
Feedback is als een cadeau en dat moet je waarderen. Een organisatie met een feedback cultuur zal er dan ook altijd op reageren en waar nodig en mogelijk ernaar handelen. Daarmee laat je zien dat het geven van feedback de moeite waard is. Maak dus duidelijk wat je ermee doet.
Feedback cultuur creëren belangrijk onderdeel van Lean Management
Het op een goede manier geven en ontvangen van feedback is een wezenlijk onderdeel van de Lean filosofie. Dat blijkt ook wel uit blogs zoals Lean leiderschap begint bij je eigen gedrag en Waarom continu verbeteren zo belangrijk is.
Maar bovenal blijkt het uit de praktijk. Beluister bijvoorbeeld eens de verhalen van CFO Tom Francken van Desso Group en manager en teamleider Peet de Reuver van de Provincie Utrecht, twee klanten van LeanResults.
.
Over Louis Brackel, oprichter en mede-eigenaar LeanResults
Ruim 25 jaar ervaring als financieel manager, Master Black Belt in Lean, adviseur, coach en programma- en projectmanager op het gebied van performance management en Lean. Geen academische theorieën of vage concepten, maar straight to the point met bewezen tools.
Reageer
U moet ingelogd zijn om te reageren