“Betere communicatie, minder fouten, minder faalkosten” [video]

Desso is leverancier van hoogwaardige tapijttegels en kamerbreed tapijt en op dat gebied een topspeler in de zakelijke markt. Desso’s producten zijn te vinden in kantoren, bankgebouwen, winkels, openbare gebouwen, scholen, universiteiten en zorgcentra. Tot haar klanten rekent Desso onder andere ABN AMRO, Rabobank, Akzo Nobel, Ministerie van Veiligheid en Justitie, KPMG, PWC, Deloitte, Allianz, Canon, EDF, HSBC, Porsche, Procter & Gamble, SNCF, Nestlé en vele anderen.

LeanResults ondersteunde Desso Group met een Lean management traject. In onderstaande video vertelt CFO Tom Francken van Desso Group over de rol van LeanResults bij het identificeren en aanpakken van knelpunten, verbetering van de interne communicatie en sfeer, en het reduceren van onnodige fouten en faalkosten.

Lees ook het artikel in Financieel Management over de Lean strategie van Desso   

De belangrijkste resultaten van het Verbeterplan OTC voor Desso

  • Medewerkers binnen het OTC proces weten elkaar nu echt te vinden. Ze hebben samen verbeteringen doorgevoerd en overleggen nu wekelijks overleg over verdere verbeteringen. Er is blijvende dynamiek en energie gegenereerd, ook het commitment van de directie.
  • Er wordt nu tijd genomen voor verbeteren, in plaats van alles ‘snel snel’ te doen. Nu is er een goede balans tussen denken en doen, ofwel: medewerkers ‘doenken’ nu.
  • De prestaties zijn meetbaar verbeterd:
    • rework 70% verminderd
    • kwaliteitsverbetering 60%
    • efficiencyverbetering 75%
    • medewerkertevredenheid 14% gestegen
  • Resultaten op de afdeling Verkoop:
    • veel beter compleet aanleveren van informatie voor de aanmaak van nieuwe klanten, verkooporders enzovoorts
    • meer communicatie onderling, ondanks dat men elkaar weinig ziet vanwege de eigen rayons
    • meer openheid en begrip, kortere lijnen, beter weten wat er speelt: zaken gaan niet meer ‘over de schutting’ naar de verkoopbinnendienst
  • Resultaten op de afdeling verkoopbinnendienst:
    • door dagstarts betere afstemming binnen het team en met verkoop, een wij-gevoel in plaats van een wij-zij-gevoel
    • volgen van de belangrijkste KPI’s
    • wekelijks overleg met verkoop en debiteurenbeheer
    • uniforme werkwijzen, die standaard wordt steeds weer aangepast op basis van nieuwe inzichten
    • betere communicatie over levertijden
    • een veel efficiënter proces.
  • Resultaten op de afdeling magazijn (op 30 km afstand):
    • verbeterde magazijninrichting
    • standaardisatie van werkprocessen
    • dagstart aan de hand van Verbeterbord: verbeterpunten worden snel opgepakt, meer interactie en motivatie
    • gestandaardiseerde communicatie met afdeling binnendienst: First Time Right
    • versnelde controle op en verwerking van retouren

Kunnen we ook uw organisatie helpen?

Geholpen door onze programma’s wordt het behalen van de radicale verbeteringen veel eenvoudiger, natuurlijker en effectiever. Wij richten ons met name op dienstverleners, de zorg en de overheid. Binnen organisaties uit andere sectoren richten we ons met name op het verbeteren van de ondersteunende processen zoals financiën, HR, IT, R&D, verkoop, customer service, credit control, facilitaire zaken etc.

LeanResults biedt zowel de mogelijkheid om laagdrempelig kennis te maken met de Lean filosofie als volledige ondersteuning bij bedrijfsbrede Lean-implementaties. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op: bel +31 (0)33 234 0 333 of e-mail naar welkom@leanresults.nl.

2017-06-10T00:06:52+00:00

Reageer