Marktomstandigheden dwingen organisaties om steeds effectiever en efficiënter te werken. De concurrentie is groot en klanten zijn kritischer en veeleisender geworden. Ze willen meer kwaliteit én snelheid én flexibiliteit – liefst voor dezelfde prijs.
Dat steeds meer bedrijven zich de Lean filosofie eigen maken, is dan ook niet verrassend. De 8 Lean verspillingen en concepten zoals Muda, Mura en Muri zijn concrete tools waarmee effectiviteit en efficiency aanzienlijk verbeterd worden als je ze op de juiste manier gebruikt.
Het leren toepassen van Lean is een reis door 3 volwassenheidsfases en het mooie is dat je niet hoeft te wachten totdat je in de laatste fase zit om de vruchten ervan te plukken. Wat zijn die 3 fases van Lean en wat is er per fase te winnen?
overzicht van de 3 fases van Lean
Fase 1 – Lean Bewustzijn – 6 maanden na de start
In de Lean Bewustzijn fase worden de eerste besparingen gerealiseerd door een groeiend procesinzicht. Er is een gerichte inspanning om de verspillingen uit een aantal geselecteerde processen te elimineren. De daaruit voortvloeiende verbeteringen:
- hogere kwaliteit
- kortere doorlooptijden
- kostenreductie
- meer flexibele processen
Dit zijn goed merkbare verbeteringen en daar word je enthousiast van. Het motiveert om door te zetten en Lean bedrijfsbreed in te voeren.
De winst van fase 1: aanzienlijke resultaatverbetering in de geselecteerde processen.
Fase 2 – Lean als Systeem – 1,5 jaar na de start
In deze fase worden waardeversnellers en verspillingen in veel meer processen herkend. De Lean principes beginnen bedrijfsbreed gemeengoed te worden, omdat de Lean filosofie op steeds meer processen wordt toegepast.
De mensen die bij de eerste verbeterteams betrokken waren, worden nu trainers voor hun collega’s. Zij zorgen ervoor dat Lean werkwijzen worden ingevoerd die gericht zijn op het:
- elimineren van verspillingen
- vergroten van de procesbeheersing door standaardisatie
- implementeren van een ‘continu verbeteren’-cultuur
- reduceren van kosten als gevolg daarvan en niet als oorzaak (!)
Zo verspreidt het Lean gedachtegoed zich steeds verder als dé verbetermethodiek om efficiënter en effectiever (samen) te werken.
De winst van fase 2: radicale resultaatverbetering.
Fase 3 – Lean Integratie – 2,5 jaar na de start
Na verloop van tijd wordt Lean in alle processen toegepast. Organisaties in deze volwassenheidsfase hebben een cultuur waarin het maximaliseren van klantwaarde door het minimaliseren van verspilling centraal staat.
Een geavanceerde Lean strategie is een wezenlijk onderdeel van de organisatie. Er is een duidelijk beeld van wat waarde creëert. Daarnaast is er veel aandacht voor het handhaven van de op verbetering gerichte bedrijfscultuur.
De winst van fase 3: blijvende resultaatverbetering met concurrentievoorsprong.
Meer weten over de 3 fases van Lean?
Stuur gerust een mail naar welkom@leanresults.nl als je na het lezen van deze blog vragen hebt en/of meer wilt weten over hoe je Lean het beste kunt toepassen in jouw organisatie. Of maak een afspraak voor een vrijblijvend consult van 1 uur.
.
Over Louis Brackel, oprichter en mede-eigenaar LeanResults
Ruim 25 jaar ervaring als financieel manager, Master Black Belt in Lean, adviseur, coach en programma- en projectmanager op het gebied van performance management en Lean. Geen academische theorieën of vage concepten, maar straight to the point met bewezen tools.
Reageer
U moet ingelogd zijn om te reageren