“Hoe moeten we starten met Lean?” Het is een vraag die ons vaak gesteld wordt en het antwoord is geen simpel één-twee-drietje. Al is Lean toe te passen in iedere sector en lopen veel bedrijven tegen vergelijkbare problemen aan, iedere organisatie is anders.

De sterke en zwakke punten en de uitdagingen waar mensen mee geconfronteerd worden, verschillen per bedrijf. En deze bepalen voor een belangrijk deel hoe je van start gaat met een Lean implementatie. Iedere implementatie is dus anders.

Lean uitgangspunten

Toch zijn er wel degelijk een aantal algemene Lean uitgangspunten te benoemen. Deze uitgangspunten staan aan de basis van iedere succesvolle implementatie.

  • Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant.
    .
  • Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
    .
  • Lean is geen project. Het is een manier van denken en leven die een cultuur van continu verbeteren creëert én in stand houdt.
    .
  • Lean is niet alleen voor de leiding of ‘de werkvloer’ bedoeld. Iedereen is iedere dag bezig met wat er beter kan.
    .
  • Wees alert op veranderweerstand en verslapping na de eerste successen. Inbedding in de bedrijfscultuur is essentieel voor lange termijn succes.

Zie Lean niet enkel als een tool waarmee je kosten kunt besparen. Lean draait om het vergroten van waarde voor de klant door het elimineren van verspillingen. Als gevolg daarvan worden kosten bespaard, maar dat is dus niet het primaire doel.

Kleinschalig starten met Lean

Het mooie van Lean is dat je er kleinschalig mee kunt beginnen. Dus laat een gebrek aan budget je niet tegenhouden. Kies een proces uit waarvan je weet of verwacht dat er veel verspillingen in zitten. De tijd en kosten die je daarmee uitspaart, kun je investeren in een bedrijfsbrede Lean implementatie.

Veranderweerstand van medewerkers

Op een concrete manier met weerstand van medewerkers omgaan, werkt het best. Laat de mensen zelf ervaren wat voor positiefs een verandering met zich meebrengt voor hen. Neem bijvoorbeeld een haperende informatie-overdracht van Verkoop naar de Binnendienst, waardoor de medewerkers op kantoor veel tijd verliezen aan herstelacties.

Binnen- en buitendienst stemmen met elkaar af wat er precies nodig is voor een goede overdracht. Met de verkopers wordt afgesproken dat ze de komende 3 maanden zo’n volledig informatiepakket overdragen aan hun collega’s. Al na de eerste paar weken merkt iedereen hoeveel fijner dit werkt en wil niemand terug naar de oude situatie.

Lean in de praktijk – een klant aan het woord

“Er wordt nu de tijd genomen voor verbeteren, in plaats van alles ‘snel snel’ te doen,” aldus Tom Francken, CFO Desso Group. “Nu is er een goede balans tussen denken en doen, ofwel: onze medewerkers ‘doenken’ nu.” Beluister hier het hele interview.

Starten met Lean? Een goed gesprek is een goed begin

Wil je starten met Lean? Bel +31 (0)33 234 0 333 of mail naar welkom@leanresults.nl. Je kunt ook een vrijblijvend consult van 1 uur inplannen.


.
Louis Brackel LeanResults over starten met LeanOver Louis Brackel, oprichter en mede-eigenaar LeanResults

Ruim 25 jaar ervaring als financieel manager, Master Black Belt in Lean, adviseur, coach en programma- en projectmanager op het gebied van performance management en Lean. Geen academische theorieën of vage concepten, maar straight to the point met bewezen tools.