Herken je dit?
- Medewerkers worden niet betrokken bij verbeteringen
- Oplossingen worden te ingewikkeld gemaakt
- Het overzicht van processen is zoek
- Er wordt gemeten (en afgerekend) op verkeerde zaken
Maakt jouw organisatie zich daar ook aan schuldig? Lees wat de 7 doodzonden zijn tegen blijvende verbeteringen – en wat je eraan kunt doen.
Doodzonde 1
Systemen en processen ontwikkelen die niet zijn afgestemd op klantwensen
Het is gevaarlijk om de wensen van klanten te negeren. Zoals Henry Ford al schreef: “Onze klanten betalen onze salarissen”. Als je steeds druk bent om processen en systemen te ontwikkelen die uiteindelijk niet helpen bij het vervullen van klanten, dan zou het wel eens kunnen zijn dat je jezelf overbodig aan het maken bent bij jouw organisatie.
Doodzonde 2
Niet betrekken van medewerkers bij procesverbeteringen
Procesverbetering zou eenvoudig zijn als het niet over medewerkers ging, nietwaar? Maar let op: jouw medewerkers zijn jouw belangrijkste bron van ideeën en informatie. Zij zijn degenen die het werk doen dus zij zijn ook degenen die de kansen en problemen veel sneller kunnen zien dan jij. Sterker nog: ook de kans dat procesverbeteringen succesvol zijn wordt sterk verbeterd als jouw medewerkers met hun eigen oplossingen kunnen komen. Want wie houdt ervan om steeds maar weer gecommandeerd te worden?
Doodzonde 3
Verkeerd gerichte en niet afgestemde prestatie-indicatoren
“Je kunt niet managen dat wat je niet meet” was de mantra van de CEO van General Electric, Jack Welch. Prestatie indicatoren zijn een belangrijk mechanisme om problemen en prestaties zichtbaar te maken en om betere beslissingen te kunnen nemen. Veel te vaak proberen organisaties alles te meten. En dan heb je wel veel data, maar slechts heel weinig informatie. Bovendien frustreren slecht afgestemde prestatie-indicatoren de bedrijfsvoering, belonen ze uiteindelijk het verkeerde gedrag en kunnen ze zelfs leiden tot volledig onbedoelde consequenties. Zorg ervoor dat je meet wat je zou móeten meten. En dat je erover hebt nagedacht hoe die informatie wordt gebruikt.
Doodzonde 4
Gebrek aan zichtbaarheid van het proces
Heeft iemand in jouw organisatie een idee wat er echt gaande is? In veel organisaties is iedereen zo gefocust op zijn eigen stukje van de puzzel dat ze geen zicht hebben op het grotere geheel. Dat leidt tot inefficiëntie, suboptimalisatie en zelfs ‘pijn’ voor jouw klanten die van de ene naar de andere afdeling worden verwezen. Iemand moet verantwoordelijk zijn voor het begrip van, het verbeteren van het gehele proces en het zichtbaar maken van de prestaties.
Doodzonde 5
Negeren van nieuwe technologie
Vergeet de oude monolithische IT-systemen van het verleden. De technologie van vandaag is sneller, lichter en eenvoudiger te implementeren dan ooit tevoren. We hebben nu het potentieel om onze processen radicaal te herontwerpen om sterk verbeterde prestaties te kunnen leveren en te zorgen voor veel blijere klanten. Als je het niet doet, dan kun je er zeker van zijn dat jouw concurrenten ervoor zorgen dat zij het wel voor elkaar krijgen. Dus hoog tijd om weer goede vrienden te worden met jullie IT-collega’s.
Doodzonde 6
Niet continu verbeteren
In de natuur ontwikkelt elke vorm van leven zich voortdurend om zich beter aan te kunnen passen aan de omgeving en vijanden voor te blijven. Degene die zich niet snel genoeg ontwikkelen zullen niet overleven. Hetzelfde geldt voor organisaties. Continue verbeteren moet in het DNA van je organisatie zitten. Niet “iets moois om te hebben” maar essentieel voor succes op lange termijn.
Doodzonde 7
Ingewikkeld maken
Heb je echt een apparaat nodig om een vlieg dood te maken? Nee toch zeker! Als je jezelf erop betrapt dat je ingewikkelde oplossingen bedenkt voor simpele problemen, neem dan een stapje terug en vraag jezelf: “Wat zou Steve Jobs hebben gedaan?”. Reduceer complexiteit, sloop het niet noodzakelijke eruit en maak een proces met de schoonheid van eenvoud.
Kwam het je allemaal iets té bekend voor?
Eén troost: jouw organisatie is niet uniek in het begaan van deze doodzonden. LeanResults helpt organisaties om een cultuur van continu verbeteren in te voeren. Wil je een voorproefje? Download dan gratis ons e-book Winnen met Lean.
Reageer
U moet ingelogd zijn om te reageren